Arkham Horror: Lose one sanity. Korduvalt

by Evol Email

"Arkham Horror" on lauamäng, populaarne lauamäng. Kõik kiidavad, peale nende, kes laidavad.  Selle mängimine ongi nigu mäng. Mängukaardid tulevad sellises järjekorras:

1 kaart: Hangi endale mäng. Lose one sanity.
Nagu Necronomiconigi, ei saa AH-d tegelikult osta. Igatahes Eesti poodidest ei saa seda osta. Üks pood küll kuulutas välja ettetellimise, kuid siis liigahtas Chthulu unes ning kauplus kustutas oma veebilehelt kogu Arkham Horrorit puudutava info. Internetist ka ei saa seda osta. Isegi mängu tootja kodulehelt ei saa seda osta. Väidetavalt on tiraazh läbi müüdud. Jajah, kes tahab, see usub.

Merje sai mängu lõpuks kätte puhtakujulise provokatsiooni abil, tirriteerides müüjat, kes küsis "Saan teid kuidagi aidata?",  etteheitva vastusega "Saaksite küll, aga seda mida ma osta tahan, teil ei ole ju". Mille peale müüja võidurõõmsalt puhises ja AH juraka karbi leti alt välja tõmbas.

2 kaart: Loe kasutamisjuhend läbi. Lose one sanity.
AH reeglistik on kakskümmend neli lehekülge pikk. Mängul on kõigepealt arvukad reeglid, siis lisareeglid, aga ka reeglite täiendused ja lõpuks ka erandid reeglitest. Esimene õhtu läkski manuaaliga tutvumise peale. Muide, ma ütleks, et juhend, mis ka teised ei räägiks, on päris korralikult kirjutatud - kui järjest lugeda, annab päris hea ülevaate. Kuid kui midagi hiljem üle kontrollida tahad, siis on pagana raske otsitavat infokildu leida. Selle vastu aitab, kui Internetist tõmmata mõni reeglite kokkuvõte (google: arkham horror basegame flow chart, või midagi taolist).

3. kaart: Sea mängulaud üles. Lose one sanity.
Minu lauamängukogemus on seni piirdunud peamiselt Tsirkuse, Suusaretke ja Ussisõnade mänguga. Viimases on nt 5 täringut, 5 nuppu ja pakike kaarte. See pole eriti võrreldav kõige selle papi- ja paberihulgaga, mis AH karbist välja ilmub. Kaardipakid (lauale tuleb need panna nii 15 erinevasse kuhja), ziljon erinevat mängumärki (dollarid, südamekujulised tervise- ja ajukujulised vaimse tervise zhetoonid, kolli-, vihje-, värava- jne märgid), lisaks tegelaskujude kaardid ning märgid, pakk kaarte Suurte Iidsete Lojustega (peakollid, kelle vastu mäng käib) jms. Mängulaud ise on selline, mis mahub ainult kõige suurema laua peale. Jõuludeks kokkupandud söögilaud seisab siiamaani elutoas ainult selleks, et AH-d mängida ning oma jalgu ära lüüa. Ja kõik kaardid, zhetoonid jms ei taha ikka mängulaua kõrvale ära mahtuda ning pudenevad laua alla, kus käpakil mängusõbrad neid innukalt taga ajavad.

4. kaart: Proovi mängida. Lose one sanity.
Teooria üks, praktika kaks. Esimesel mänguõhtul, kui ma üksinda mängu proovisin, jõudsin ma pärast kõigi vajalike ettevalmistuste tegemist (s.h tegelaskujude valimine ning varustamine vajaliku kraami, oskuste ning loitsudega) läbi teha täpselt ühe käiguvooru. See võttis lihtsalt nii kaua aega, sest algajana pidin ma kogu aeg manuaalil ühe silmaga pilku peal hoidma (vt kaart 2). Siis sai kell 2 öösel ning otsustasin unerahu ja isikliku vaimse tervise huvides mängu pooleli jätta ning magama minna (aga: vt kaart 8...).

5. kaart: Aja kokku Team Sewercide. Õpeta nüüd neile reegleid. Lose one sanity.
AH'd saab küll mängida ka üksinda väga edukalt, aga mitmekesi on ikka huvitavam. Ent selleks, et mängida saaks, tuleb ka kaasvõitlejad välja õpetada. Tegu ei ole paraku mänguga, mida saaks lennult haarata (mõnikord tundub, et ei olegi võimalik haarata. Miskit moodi). Igatahes reeglite tutvustusele tuleb varuda vähemalt tund-kaks. Ja soovitavalt ka veidi luulet, aga tasub mitte pruukida seda liiga uljalt enne kui reeglitest mingi pilt kujuneb.

Lisaks ei saa AH'd mängida suvalisel ajahetkel, sest vajalik on varuda (eriti esimese mängu jaoks) ikka mitu-mitu tundi. Nii et terve õhtupoolik ja tükike ööd tuleb kõigil mängijatel AH jaoks vabaks teha.

6. kaart: Mängi ja kaota. Lose one sanity.
Sedamööda kuidas reeglid selgemaks saavad, saab AH mäng tasapisi hoo sisse. Samas eeldab mängimine ka kõvasti sebimist, sest iga käiguvooru lõpus kui tegelased on liikunud, kollidega võidelnud, seigelnud, hea õnne korral sulgenud väravaid teistesse dimensioonidesse või hoopis sattunud hullumajja või haiglasse - siis tuleb Mythose faas, mis selgitab, mis edasi juhtuma hakkab. Mythos-kaardi põhjal tuleb panna paika ka uus dimensioonivärav, vihjezhetoon ning liigutada kolle.

Eriti kollide liigutamine nõuab täpset silma ja pikka meelt, kuna tuleb kogu aeg jälgida, et liiguksid kõik need kollid, kellel Mythos-kaardi põhjal liikumisõigus tekib. Seejuures tuleb jälgida kollide tüüpe (lendav, seisev, kiire või eriomadustega) ning ühtlasi pidada arvestust et kollide arv mängulaual ei tõuseks üle lubatud piiri. Üleliigsed kollid lendavad kollektorisse (Outskirts), kus nende üle tuleb samuti arvestust pidada ja omakorda jälgida Terror Tracki seisu. Higistamist on Mythos-faasis igatahes kõvasti ja kui muidu on seiklemine üsna lustlik tegevus, siis siin lajatab keerukas mängumehaanika vaesele mängujuhile täie rauaga.

Nii ongi kujunenud, et kui reeglite järgi koosneb käiguvoor viiest faasist (1. Upkeep 2. Movement 3. Encounter 4. Other World Encounter 5. Mythos), siis mina olen leiutanud ka kuuenda faasi: 6. Backtrack. See ilmutab end sagedasti ja suvalisel ajahetkel, kui mul tuleb meelde, et olen midagi teha unustanud, või reegleid täiesti valesti rakendanud. Siis tuleb minna tagasi minevikku ning mängupilti vastavad korrektuurid teha.



7. kaart: Loe luulet. Regain one sanity.
Lõputust õudusest nõrgendatud vaimu tuleb tugevdada luule lugemisega. Nii leidub muide ka AH Common Items kaardipakis muude kasulike asjade nagu dünamiit ja jahipüss kõrval ka selline kaart nagu "Whisky", mille äratarvitamine aitab tegelasel punktijagu meelemõistust tagasi saada.

Esimeses mängus sai Team Sewercide igatahes haledalt Suurtelt Iidsetelt Olevustelt naha peale. Meie tegelaskujudeks olid geront (Johnny Pescador, kelle jõud oli liiga nõrk, et ühtki kolli ära tappa), gangster (KO, kelle sanity oli liiga madal, et tugevamate kollidega rinda pista) ja kaltsakas (Evol, kes oli muidu päris taskaalustatud karakter, aga kelle ebaõnneks oli sattuda minu osava taktika juhtida). Õnneks ei jõudnud me mängu ära lõpetada, nii et täielik kaotus jäi seekord olemata.

Pingelisest mängumaailmast hoolimata muudab AH omamoodi lõõgastavaks asjaolu, et mängu tegelased ei mängi üksteise vastu, vaid üritavad koos kukutada Iidset Kurjust. Nii et tegeleda tuleb koostööga, mitte üksteisele käru keeramisega.

8. kaart: Paki asjad. Lose one sanity.
Viimane etapp on siis kõik see kraam jälle karpi tagasi ajada. Kuna erinevaid zhetoone ja kaarte on nii palju, siis selleks, et järgmine kord mängu ülespanek valutumalt läheks (vt kaart 3), on mõistlik kogu kraam eraldi kilekotikestesse pakkida. See võtab aega nii 15 minutit kuni pool tundi, olenevalt sellest kui hea luule 7. kaardi käigus välja mängiti.

A++ mäng, mängiks veel.